Budući da je mesec oktobar u znaku zdrave ishrane, potrudila sam se i želela da sa vama podelim neka svoja razmišljanja i savete u vezi nečega što, čini mi se, i dalje olako shvatamo.

Onaj koji ništa ne zna mora svemu da veruje.
Pablo NERUDA

Skoro sam na Twitteru pročitala da su, analizirajući internet, stručnjaci pronašli preko 40000 aplikacija o zdravim stilovima života, a da se većina njih odnosila na odgovarajuće režime ishrane, uglavnom namenjene “uspešnom” gubitku kilograma i to još bez jo-jo efekta (mislim da su čak i neke naše dnevne novine izveštavale o tome, neka mi ne zamere autori teksta i vlasnici novina ne mogu da se setim koje).

Ono što jeste mamac za sve zainteresovane je da se taj, određeni režim ishrane primenjuje relativno kratko, do pojave neke nove slavne persone sa svojim “jedinstvenim” režimom ishrane koji je ovoga puta “onaj pravi”. Retko ko zna (ili ne želi da zna, da osvesti u sebi) da je period primene određenog režima ishrane, čak i od tri meseca kratak period u odnosu na period toksikacije hranom, koju smo bez reda i plana unosili godinama i decenijama. Pogledajte bilo koji časopis ili internet izdanje i primetićete da sve dijete nose ime ili pored stoji slika holivudske ili neke druge lepotice. Nigde ne stoji napomena da ona i mimo tog navedenog perioda definisanog režima ishrane vrlo vodi računa o zdravoj ishrani i da iza toga stoji tim stručnjaka. Mnoge se bave jogom, meditiraju ili sve te lepotice bez izuzetka besomučno treniraju, imaju svoje lične masere i profesionalce koji brinu o njihovom fizičkom izgledu. I opet, uz svo bogatstvo i blagostanje, procure informacije ili fotografije poznatih kako konzumiraju alkohol ili neku drogu ili odustanu od svega, a ne tako retko i od samih sebe.

oktobar-u-znaku-zdrave-ishrane-v

U takvim časopisima niko ne kaže da ćete određenim režimom ishrane, ukoliko ga se budete pridržavali dovesti svoju liniju u red i bićete zadovoljni svojim telom samo do trenutka dok god budete vodili računa, za početak, o količini hrane koju unosite. I to vam je, što bi rekao naš narod “spolja gladac”. Niko ne spominje šta se unutar tela dešava, ni kakvo je stanje vaše duše ili vašeg duha, kao i da najčešće (ukoliko se ne radi o nekom metaboličkom poremećaju) nekontrolisano i u preteranim količinama hranu unosimo baš zbog tog disbalansa duše i duha. Razmislite i sami – kada vam je teško, imate neki problem, šta vam prvo pada na pamet? Neki dobar zalogaj, slatkiš, po dobrom starom maminom receptu, a ako nema toga onda daj šta daš. O količini ili vremenu uzimanja hrane “spasa” ili  “smirenja” niko i ne razmišlja. I svi imaju isti izgovor – “ovo je samo sad! Sutra kad ustanem to će biti sve po protokolu. Ja imam takav metabolizam da za 3 dana vratim staru kilažu!” Ne znam baš za slučaj da se to zaista i desi, pa onda umesto hrane “spasa” u kojoj utapamo našu tugu ili problem, uvećavamo pojas sala koji nas štiti od kontakta sa spoljnim svetom i svim problemima koji nas sustižu.

Prvi put sam, kao lekar i kao psihoterapeut, pre par dana krenula da analiziram sajtove  i FB stranice koji promovišu određenje dijetetske režime ishrane ili zdrave stilove života, ali i njihove autore (neke i lično poznajem, neki su i sami oboleli od dijabeta ili neke druge hronične bolesti). Mesto iz koga pišu ili komentarišu mi je bilo jako interesantno i značajno u potvrdi nastanka bolesti kao psihosomatske.

Sigurna sam da će se mnogi oboleli od šećerne bolesti naći uvređenim i zameriti mi što ću ih podsetiti da i njihovo oboljenje pripada grupi psihosomatskih bolesti. “Dijabetičar nije u stanju (nedostatak insulina) da asimiluje šećer koji je uzeo u hrani – šećer kroz njega prolazi i ponovo se izlučuje urinom. Ako sada reč šećer zamenimo rečju ljubav, već smo dovoljno precizno pokazali probleme dijabetičara….”  (Detlefsen T., Dalke R. “Bolest kao put”. Laguna, Beograd. 2012.).

oktobar-u-znaku-zdrave-ishrane-v1

Tri pravila zdrave ishrane

Ono što jeste meni bitno je da moji pacijenti ugledaju i prihvate svoju ulogu u nastanku njihovog oboljenja. To je prvo.

Drugo i ne manje bitno je da dobro provere informacije koje dobijaju, trening programe na koje su pozvani i koje pohađaju, pozadinu i obrazovanje predavača istih. Ja mogu da koristim komjuterske programe i društvene mreže (i to rekla bih uspešno), međutim nikako, ni pod kakvim okolnostima, ni za kakav honorar nisam u stanju da kreiram neki kompjuterski program, pratim parametre od značaja, kao što to mogu i rade profesionalci koji su školovani za to.

Treće, vodite računa šta, kada i kako jedete. Naučna istraživanja su dokazala, u skladu sa našim stečenim ili novim prihvaćenim režimom ishrane, da su creva izvorno mesto gde većina bolesti današnjice nastaje.

Od ova tri pravila prvo krenite: vi, vaš terapeut & lekar koji je školovan za vaš problem, kvalitet hrane koju konzumirate i vreme istog.

Korišćen materijal iz knjige u pripremi  “Tražih lek, nailazim na samu sebe”, dr Olivere M. Ćirković

Save

Attachment